Monday 14 January 2013

#mesej jiwa-jiwa





semester 5 yang saya rasakan baru sahaja bermula telah mula melabuhkan tirainya. telah dua minggu saya lalui minggu peperiksaan akhir. dan masih berbaki dua kertas lagi untuk saya jawab (termasuk esok tapi sempat lagi nak cerita-cerita kat sini, kemain!) sebelum balik bercuti walau taklah cuti mana dengan tesisnya dengan program anak angkatnya dengan praktikalnya dengan program kebudayaan kelabnya semua tak setel-setel.

waktu peperiksaan adalah waktu yang semua orang rasa, selagi ada masa selagi ada nyawa semua nota rasa nak telan sebab sebelum tu tak pernah ulangkaji langsung. (saya rasa tiba-tiba tone bacaan saya menjadi laju) kalau boleh waktu ke tandas selagi mampu ditahan, waktu makan aahh tak payah lah, puasa aja, waktu tidur selagi boleh ditongkat kelopak mata err rasanya tidur jelah terus.

minggu peperiksaan pada saya masih sama macam biasa, masih bermain-main dengan rakan-rakan facebook (padahal main farmville) masih huhahuha ke sana ke sini macam orang hilang pedoman tapi yang pasti tidur saya jadi tak tentu arah. selalunya jadi semakin pendek. kalau waktu biasa matahari dah tegak dah condong balik baru nak bangun, hari tak biasa (nak exam kononnya) saya hanya akan masuk tidur bila bulan pun dah malu nak terangkan malam.yalah waktu siang main sahaja kerja, waktu malam baru sibuk nak buat homework kata emak sambil cekak pinggang. eh macam dialog biasa kat rumah heh. waktu malam baru sibuk nak ulangkaji.

tapi jadi kebiasaan saya, sebelum masuk exam hall, SETIAP KALI & SETIAP KERTAS yang akan saya jawab, saya akan hantar mesej kepada 3 orang yang paling saya sayang. ummi & abah. :)

pagi tadi hantar begini,
"ummi abah, mohon didoakan kakak masuk ke exam hall pukul 12 dengan rasa senang hati & dipermudahkan urusan :) "

abah balas begini,
"prasangka baik akan memudahkan perjalanan roh & jasad, maka bersangka baiklah dengan Allah, Rasul, guru-guru dan semua orang. kelak dipermudahkan perjalanan anakanda,"

ummi balas begini,
"ummi sentiasa doakan & bacakan yassin untuk kejayaan puteri ummi, insya-allah dipermudahkan urusan anak ummi,"

aww aww bukan saya tak biasa terima mesej jiwa-jiwa daripada ummi & abah. tapi saya rasa terharu sangat dan saya rasa gementar juga kalau-kalau usaha saya tidak cukup, lalu menyebabkan ummi dan abah bersedih kerana saya. demi Allah, saya terlalu sayangkan mereka. apa lagi, tentu sahaja mereka tahu perangai saya yang pemalasnya masya-allah jiran sebelah rumah punya kucing pun lagi rajin.

mesej mereka saya balas begini,
"insyaallah, terima kasih abah ummi. semoga guru-guru redha dengan ilmu yang ada pada kakak sekarang,"

lalu saya sambung dalam hati,
"semoga Allah redha usaha ku hanya untuk menggembirakan kedua orang tua ku,"

Ya Allah, peliharalah kebahagiaan keluarga kami. peliharalah kedua-dua ummi abahku seperti mana mereka melindungiku sewaktu kecilku.