Tuesday 31 December 2013

#bini kelas A!

dulu-dulu aku memang tak rajin masak.memang langsung tak tau nak masak.taknak belajar pulak tu! huh berlagak mengalahkan kak ton. tapi sejak-sejak aku asyik lapar je lepastu ummi buat selalu buat dekk bila aku mengadu lapar, maka terpaksa la aku tera-tera (try) sendiri nak kenal-kenal dengan lada benggala, kacang botor, telur sotong. lagipun kalau aku malas aku jugak merana lapar sorang-sorang lepastu ummi bebel :

'kau tu dah jadi tunang orang. nanti kalau R (nama tunang) bawak kau balik rumah dia, jangan buat malu ummi mak mentua kau tengok gaya kau kupas bawang atas cutting board"

(ni bukan versi ummi. aku bega sikit)

pehh. ugutan ummi. ayat 'mak mentua kau tengok' tu buat aku tak tidur malam. haha
tapi tapi tapi,

kalau aku yang duk dapur :

~lempeng aku tak sebulat dan senipis ummi buat. senang cakap, kalau lempeng ummi namanya lempeng Seri Lawa, nama lempeng yang aku buat lempeng-huduh-bak-hang.

~telur mata aku kompem pecah kat bahagian kuning.so whats up with the mata? buta dah laa kot.

~bila aku goreng sayur, tak sesedap macam ummi goreng, walaupun ummi cuma pegang sudip je, tapi sentuhan ummi tu macam bagi magis kat masakan tu.

~sup sayur dengan kentang aku comot. ummi buat elok lawa je.buat orang rasa nak makan dan-dan tu jugak.

~bahan ber mi tak kisahla mihun ke mi kuning ke mi maggi ke spageti ke aku paling suka waktu lapar tapi tanak makan nasik. dan masak ikut selera aku. ada sekali aku pi buh pes tomyam goreng gitu aje dengan mi kuning. gila tak masuk taste Chef Wan langsung. aku tengok pun tak lalu. tapi ummi rasa dan tambah 2,3 kali (agaknya nak ambik hati hehe padahal aku tak kisah pun kalau takde orang makan. aku kan goreng untuk perut sendiri sebab aku jenis sebat je kalau dah depan mata). tapi aku segan lah sebab mi goreng ummi memang sedap menjilat pinggan dan ini fakta yang semua member ofis aku cakap lepas depa kerumun bekal mi goreng aku!

anyway, learning is a process along the life. so buat apa nak malu. in the end, aku harap masakan aku nanti boleh gemukkan orang sebelah. barulah orang cakap bini kelas A. wkwkwkwk




No comments:

Post a Comment